Performance experience

Inmiddels zit ik al een paar weken in mijn maakproces, maar ik kom voor mijn gevoel niet echt vooruit. Ik had voor mijzelf een aantal doelen gesteld, maar deze behaal ik niet omdat ik het thuis te druk heb naast school. Ik wil graag naar een AZC bijvoorbeeld, maar de enige dag waarop dat kan komen steeds onverwachte nieuwe afspraken.

Omdat dit steeds mislukt ben ik alvast begonnen met voor mezelf het onderwerp te onderzoeken, door krantenartikelen te lezen en foto’s te bekijken van gebieden waar op dit moment vluchtelingen vandaan komen.

Ook ben ik in Belgrado gaan kijken naar de directe gevolgen van de oorlog die daar kortgeleden plaats heeft gevonden. De effecten op de architectuur is direct te zien. Natuurlijk waren er dingen opgeknapt, maar veel gebouwen waren nog beschadigd.

Wat in Belgrado ook in meer of mindere mate met mijn onderwerp te maken had was de aanwezigheid van Roma’s. Nu denk je: waarom heeft dit met mijn onderwerp te maken? Ik wil graag in mijn werken een bepaald bewustzijn creëren waarbij bepaalde bevolkingsgroepen door andere bevolkingsgroepen beter worden begrepen. Op dit moment is dat voor mij de groep vluchtelingen die naar Europa trekken of zijn getrokken vanuit onder andere Syrië. Daar was het de groep Roma’s die tegenover de mensen uit Belgrado en ons stonden. Op de laatste dag kregen we de opdracht om een performance te maken in de omgeving van een oude steenfabriek. Deze fabriek stond op een groot terrein met verschillende gebouwen. De omgeving was hevig vervuild en er werd afval ingezameld. Uiteindelijk kwamen ik en mijn groepje terecht in een stuk natuur dat ook hevig vervuild was en we probeerden onze interpretatie op het gebied te geven. Er hing een enorm bedrukte sfeer die nogal wat indruk maakte op me. Stel je voor: je staat in een soort dalletje tussen wat heuveltjes in. Dit dal had ongeveer een grootte van 30 bij 20 meter. Er was een klein paadje dat rechtsachter het dal over de bergen verdween. Hier kwamen en gingen mensen. Met karren, een soort motorvoertuigen of kruiwagens. Ik dacht hier verder niet echt bij na. Totdat ik op de heuvel stond.

Ik keek achter me en zag een compleet dorp van golfplaathuizen. Kinderen speelden er, volwassenen liepen rustig rond en jongvolwassenen keken indringend onze kant op, duidelijk geïnteresseerd in onze aanwezigheid. Rechts van me lag een roedel straathonden te slapen, maar toen ik geluid maakte raakten ze gealarmeerd. Plots voelde ik me schuldig. Ik breek in in een gebied van iemand, een woonplaats, een speelplaats. Kinderen spraken me aan, ze konden drie zinnen Engels: ‘Whats your name?’, ‘How you doing?’ en ‘What you doing?’. Ik wilde graag antwoorden maar ze begrepen me niet, natuurlijk niet. Na een tijdje kwamen ook onze leeftijdgenoten naar ons toe, met een muziekboxje in hun hand waar hard een bepaalde volksmuziek op af werd gespeeld. We wilde graag met ze praten maar ze konden geen Engels en wij geen Servisch. We gingen op weg om een tolk te halen, die ons vervolgens adviseerde om maar een andere plek te zoeken, omdat wat we deden toch niet uit te leggen was. Want: hoe leg je een Roma uit wat een performance is? Het klonk logisch maar achteraf voelde ik me daar nog schuldiger over. Hoezo zou een Roma niet begrijpen wat een performance is? We weten helemaal niets van ze.

Deze ervaring heeft mij heel erg geraakt. Het liefst ga ik terug om met een tolk toch een gesprek te voeren. Ik ben geïnteresseerd geraakt maar in plaats van dit te uiten zijn we gevlucht. Gevlucht van een gesprek. Gevlucht van mensen die door de bevolking in Belgrado worden gezien als minder.

Na deze ervaring wil ik nog liever in gesprek gaan met mensen die gevlucht zijn. Ik wil gewoon met ze praten, mens tot mens. Wat hier verder mee wil zie ik daarna wel.

Tags:

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

IRIS SMIT

beeldend kunstenaar / illustrator / kunsteducator

  • Facebook - grijze cirkel
  • Instagram - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel