Inspiratie

Na een tip van Lot ben ik op zoek gegaan naar kunstenaars die onder de Arte Povera vallen. Toevallig kwam ik gelijk die middag de term tegen terwijl ik op zoek was naar andere theorie voor het vak Meesterwerk. (In het boek: Algemene Kunstgeschiedenis van Honour en Fleming).

Hier staat, geciteerd uit het boek:

"De poging om de status ervan [lees: kunst] te ondermijnen door het voor te stellen als niet meer dan handelswaar in een om zich heen grijpende consumentenwereld, de exploratie van heel verschillende materialen en het onderzoek van de gang van zaken in de kunstwereld bleven niet beperkt tot de Verenigde Staten. Een voorbeeld daarvan binnen de zeer actieve Europese kunstwereld was de stroming die in 1967 door de Italiaanse criticus Germano Celant Arte Povera werd genoemd. Het gebruik dat de met Arte Povera (arme of verarmde kunst) geassocieerde kunstenaars vaak maakten van goedkope, algemeen beschikbare materialen had een grote polemische betekenis in een land dat zo'n lange, glorieuze artistieke traditie kende. Stapels planken waartussen een jong boompje ontspruit, de duurzaamheid van graniet tegenover de vergankelijkheid van een slablad, het geluid en de geur van een ruimte vol karrenpaarden, een stapel papier, de kaart van Italië ondersteboven - Arte Povera wemelt van directe en vindingrijke statements van dit soort." (Honour & Fleming, 2011).

Ze hadden poëtische en filosofische onderwerpen en gebruikten materialen die voor de hand lagen: 'arme' materialen.

Dit vind ik passen bij mijn manier van werken. Ik ben voor het hergebruiken van materiaal in de werken die ik maak en vind dit een uiterst interessante stroming. Ik ben van plan me hier verder op in te lezen wanneer ik er tijd voor heb.

Onderstaande foto is een werk van Mario Merz: Object Cache Toi, uit 1968.

Tags:

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square